Monday, January 17, 2011

Kecantikan Kulit

Mungkin kadang-kadang anda irihati pada wanita yang mempunyai kulit cantik dan mulus. Tahukah Anda bahwa mempercantik kulit tidak harus melakukan operasi plastik? Apa yang dapat Anda lakukan untuk mempercantik kulit tanpa harus operasi plastik? Jawapan terletak pada beberapa faktor , apa yang anda makan dan minum, bagaimana anda bersukan dan kawasan persekitarannya.
Keadaan kulit anda mencerminkan kesihatan umum tubuh anda secara keseluruhan. Sebagai suatu organ, kulit tidak hanya menutup tubuh anda, kulit juga memberikan sistem kekebalan dan membantu anda mengurangi toksin. Untuk memperbaiki kesihatan anda secara keseluruhan dan demi kulit anda, ada empat hal penting yang seharusnya anda ketahui tentang memelihara kulit supaya kelihatan muda. Berikut adalah manfaat untuk anda:
1. Makanan
Anda mungkin tidak menyedari bahwa kulit terdiri dari protein. Sehingga penting untuk anda makan makanan cukup protein untuk membantu kulit anda memperbaiki kerosakan kulit secara teratur. Anda digalakkan untuk makan ikan beberapa kali seminggu begitu juga buah-buahan dan sayuran yang mengandung phytochemical dan antioksidan yang dapat menetralisir kerosakan sel kulit. Makan sayuran seperti bayam dan brokoli dan buah-buahan seperti jeruk.
2. Air
Air membantu kulit yang paling banyak. Digalakkan Anda minum sebanyak 8-10 gelas air sehari, Semua reaksi kimia di dalam sel terjadi dengan bantuan air. Jika Anda kekurangan air, anda tidak boleh mengambil keuntungan terbesar dari nutrisi atau membuang banyak toksin. Anda dianjurkan untuk tetap menjaga agar keperluan air mencukupi setiap saat dan minum sedikit-sedikit sepanjang hari.
3. Bersukan
Ketika anda bersukan, lebih banyak nutrisi yang dibawa ke kulit dan lebih banyak toksin yang terbuang. Bersukan juga akan memberikan anda banyak air peluh keluar karena anda menghabiskan kelebihan gula darah. Dan seperti yang anda ketahui, secara fizikal anda sihat, anda akan merefleksikan dalam kulit yang sihat pula.
4. Faktor Persekitaran
Polusi udara, bahan-bahan kimia yang kuat, kosmetik, cahaya matahari dan panas atau dingin yang berlebihan dapat merosakkan kulit yang membahayakan kesihatan kulit. Ketika kulit anda rosak, tubuh akan mengeluarkan lebih banyak sel-sel yang rosak, serangan sel yang berbahaya yang harus terus-menerus dicegah. Oleh itu, rawatlah kulit anda dengan baik dan kulit akan sentiasa cantik. Setiap kali kulit anda terbakar kena sinar matahari atau merasakan ketegangan setelah memakai lotion, bermaksud anda tidak melindungi kulit anda, ini sangat berbahaya.
.

No comments:

Post a Comment